Pewien człowiek z branży karykatury mawiał, że karykatura i rysunek satyryczny to sztuka przez duże „S”. Dlatego ma być pokazywana w największych galeriach, odwiedzana przez osoby w garniturach i podziwiana z należytą… powagą. Na szczęście było (i jest) to w środowisku karykaturzystów zdanie odosobnione. Szczepan Sadurski także jako organizator wielokrotnie pokazywał, że sztukę karykatury różnych autorów warto promować i pokazywać na wszelkie możliwe sposoby. Czy eventy w galeriach handlowych muszą być poważne?
To nieskomplikowana w odbiorze sztuka podobająca się odbiorcom w różnym wieku (któż lubi się śmiać?), jednak wciąż niszowa. W dodatku znikająca z naszego życia, bo coraz rzadziej publikowana przez przeżywającą poważny kryzys papierową prasę. Karykatura, to obecnie sztuka bardziej niszowa niż komiks, który w ostatnich latach w Polsce, dzięki zapałowi fanów historyjek obrazkowych, ma się coraz lepiej. Odbywają się komiksowe spotkania, wystawy, jest coraz więcej publikacji, drukowanych w coraz większych nakładach.
Promocja karykatury
Warto pokazywać widzom nawet nieduże ekspozycje rysunku satyrycznego i karykatury. Porcja śmiechu, optymizmu i pozytywnej energii każdemu się przyda. Trzeba się cieszyć, gdy profesjonalnie wykonane, wesołe rysunki trafiają do odbiorców. Szczególnie jeśli ekspozycje organizowane są w miejscach odwiedzanych przez dużą liczbę osób. Także w galeriach handlowych, na co dzień niewiele mających wspólnego z galeriami sztuki.
Niedawno taka kolejna okazja miała miejsce w Ostrołęce (50-tysięczne miasto w woj. mazowieckim). Galeria Bursztynowa z okazji Walentynek osobom odwiedzającym zrobiła niespodziankę. Przez kilka godzin można było oglądać ekspozycję kilkudziesięciu rysunków humorystycznych Szczepana Sadurskiego. Było to ciekawym i naturalnym uzupełnieniem miejsca, w którym artysta wykonywał (nie tylko parom zakochanych) bezpłatne karykatury.
Ponieważ co jakiś czas otrzymujemy pytania związane z możliwością przygotowania takiej ekspozycji (galerie handlowe, akcje promocyjne, itp.), niżej kilka informacji.
Eventy w galeriach handlowych. Jak przygotować wesołą wystawę?
Istnieje cyfrowe archiwum rysunków Sadurskiego powstałych w minionych latach, podzielone na szereg kategorii tematycznych. To oznacza, że artysta może wybrać odpowiednią ilość rysunków uwzględniając zasugerowany temat. Na przykład rysunki o Bożym Narodzeniu, o miłości (Walentynki), o kobietach (Dzień Kobiet) o robieniu zakupów, itd. Albo po prostu ponadczasowe, humorystyczne rysunki, które rozbawią wszystkich, niezależnie od wieku, płci czy wykonywanego zawodu. Oczywiście muszą to być wyselekcjonowane rysunki. Żadnej nagości, kontrowersji, polityki, wulgaryzmu, rasizmu, tematów religijnych, itp.
Przesłane cyfrowo pliki rysunków może przygotować do ekspozycji grafik komputerowy (skompilowanie zestawów plansz, które można cyfrowo wydrukować na dużym formacie) lub po prostu wydrukować każdy rysunek oddzielnie na kolorowej drukarce, aby na końcu umieścić wszystko w specjalnych ramach ekspozycyjnych. Ekspozycję możemy przygotować również my i wydrukować cyfrowo np. na planszach 100×70 cm z podłoża piankowego. Na miejscu można je umieścić na sztalugach.
Nie tylko wystawa
Oczywiście świetnym uzupełnieniem takiej wystawy będzie zaproszenie Szczepana Sadurskiego, aby błyskawicznie rysował karykatury na żywo, z czego ostatnio słynie. Mógłby też poprowadzić rysunkowe quizy, przeprowadzić pokaz rysowania (także karykatur) na żywo, ocenić konkurs plastyczny, a zwycięzcom zabaw wręczyć swoją najnowszą książkę z rysunkami uzupełnioną o autograf. Scenariuszy może być wiele i powinny być dostosowane do okoliczności i miejsca. Chętnie doradzimy.
Eventy w galeriach handlowych: (c) Rysunki.pl
> Kar-a